SV Creative

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.

Voor de mensen die mij kennen en op mijn sociale media zitten zal dit geen nieuws zijn. Ik word namelijk vader! Jawel, het nageslacht Vervaecke is verzekerd. Dat impliceert heel grote gevolgen voor mijn toekomstig leven. Het roept ook enorm veel vragen op en vergt flink wat organisatie talent. Iets waar ik als ADD’er soms nogal wat moeite mee heb.

Maar mijn vrouw helpt daar enorm hard mee, dat is juist een van haar sterkste punten. Dus om ons wat te informeren,en gekend te maken met die hele nieuwe baby wereld, zijn wij eens een paar baby winkels ingestapt. Wat is me dat zeg, ik dacht nooit dat ik voor kinderbody’s en papflessen zoveel keuze zou hebben. De eerste winkel die we hebben aangedaan is Babydump. Al bij het binnenkomen viel de sfeer goed mee. De eerste dingen die je ziet zijn een uitstalling van buggy’s, bedjes en een kleine sectie met kleertjes. Heerlijk dat open gevoel! Ruimte brengt rust, en dat hebben ze hier goed begrepen. Pas naar het midden toe en achteraan werd het ietsje voller. Maar dat deert niet echt omdat ze de ruimte slim en evenwichtig benutten.

Een hele fijne winkel om in rond te lopen. Veel dingen bekeken, je moet het ook af en toe eens vastnemen. Kijken hoe het voelt, wat voor gevoel het je geeft. Kleuren, indrukken verwerken. Dat is normaal he, alsof je voor het eerst een nieuwe wondere wereld instapt en je moet je weg vinden.

Dan zijn we een 2de winkel binnengestapt, de Premaman. Al van bij het binnenkomen worden we doodgegooid met duizend verschillende producten, kleuren, schreeuwerige bordjes, felle lichten. Gevolg, een instant wazig hoofd, verlies van oriëntatie, een gevoel van druk en koppijn bij het buitengaan. Alles stond daar op elkaar gepropt om het maximum uit elke centimeter ruimte te halen. Het duizelde ons zodanig dat we daar niet lang zijn gebleven. Een bijkomend nadeel is dat een geboortelijst enkel te raadplegen is in de winkel. Niet online. Niet praktisch dus. En geen leuke winkel.

Hoogsensitiviteit is gelukkig een onderwerp dat zich steeds meer in de kijker werkt. Bedrijven & organisaties denken er actief over na. Na de prikkelarme kermis hebben we nu ook Albert Heijn die mee op de kar springt.

Zij voeren nu een experiment in een Nederlandse winkel met een uur prikkelarm winkelen. Niet slalommen door de drukte, huilende baby’s en jengelende muziek en kassa’s.

Elke dinsdag tussen 8 en 9 kan je in Sint Michielsgestel terecht. Er is geen muziek, men zorgt voor rustige verlichting. Er zijn geen kassageluiden of andere onnodige geluiden. Op dat uur zijn net alle rekken aangevuld. De producten liggen dan nog niet in chaos door elkaar. En aan de kassa stellen ze minder vragen bij het afrekenen. Dit is speciaal gedaan om autisten en hoogsensitieven een kans te geven om in alle rust te winkelen.

De winkel kwam op het idee door een gelijkaardig initiatief in Groot-Britannië en heeft dit verwezenlijkt in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Autisme. Ook helpt het mensen die last hebben van angstklachten, hersenletsels of een burn-out.

 

Fantastisch toch! Ik hoop dat de winkel snel navolging krijgt door andere vestigingen en zelfs andere winkelketens.

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.