SV Creative

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.

Ik liep laatst in een park in het Brusselse en met alles wat ik weet over lucht, en geluidsvervuiling, kreeg ik een interessante gedachte. Daarvoor moet ik eerst een schets maken van de situatie. Ik zat daar in het park temidden van een prachtige natuur, met wilde parkieten zelfs. En het park is omgeven door drukke wegen en zelfs ondertunneld. Het is letterlijk een oase van rust temidden van een van de drukste wijken van Brussel. En ondanks die rust hoor je toch het verkeer onverminderd voorbij razen. Het geluid van werken die in de buurt plaatsvinden, getoeter, kortom city life.

Wel, wat als we in die setting nu eens de dieselauto wegdenken en in plaats daarvan de elektrische auto zetten. Boom, je kop ontploft! Doordat de E-auto geen geluid maakt valt een van de grootste geluidbronnen in een stad weg. Sinds wanneer heb jij nog de geweldige rust van stilte ervaren? Dat bestaat niet meer in en rond de stad. Zeker waar ik woon, vlak aan een heel druk kruispunt, is er volcontinu geraas tot laat in de nacht. In een Vlaanderen waar meer dan de helft van de oppervlakte verstedelijkt is, kennen wij geen platteland meer.

En door simpelweg alle diesel verkeer weg te nemen kan de plattelandsrust onmiddellijk tot diep in de stad dringen. Weg luchtvervuiling, weg geluidsvervuiling. Het enige wat je nog zou horen is de rubberen banden die over het asfalt rollen. Ja dat geeft ook nog geluid, je hoort het alleen niet in de stad, omdat de rest het overstemt Wat een paradigma shift! Ook dit is Slow Living.

En het gaat verder, doordat er weinig of geen geluid van verkeer meer is, worden hele wijken plots leefbaar. Leven aan een drukke steenweg, wat iedereen haat, wordt plots leefbaar. Je kan nu wél je raam open zetten, wel ‘s nachts rustig slapen. Laat alleen nooit je kinderen zomaar op straat *wink*.

En het gaat nog verder, wat zou dit doen met de huisprijzen? Nu komt rust vaak met een premium prijskaartje. Maar wat als het verschil tussen rust en drukte nagenoeg volledig wegvalt? Dan geldt enkel nog de afstand naar de stadskern. De rust factor word geheel uit de huizenprijs gehaald. Ik theoretiseer hier maar want ik ben geen expert. Maar ik zie het wel voor mijn geestesoog gebeuren.

En ja, de elektrische auto heeft ook heel wat nadelen. De batterij en de zeldzame aardmetalen in de auto vormen een catastrofe voor het milieu. En het is slechts een tussenstapje naar veel betere transport technologieën. Maar dat is voer voor een nieuw blogje.

Steun mij!

Als je mijn blog's leuk vind kan je mij met onderstaande opties steunen!

 Donate using Liberapay

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.