SV Creative

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.

Jouw werkdag kabbelt verder onder het ritme van de pings uit je mailbox, de notifications van je agenda en de inkomende gesprekken op jouw gsm. En als u 's avonds thuis bent, laat je die stresserende werkdag het liefst weer achter je met een paar swipes door jouw favoriete app.

Eat, sleep, shift+delete, repeat.

Je hoeft geen digital native te zijn om dagelijks urenlang achter de pc te zitten, maar kunt je nog zonder jouw dagelijkse shot bits en bytes?

En één op de acht Vlamingen is verslaafd aan de smartphone. Dat is best een schokkend cijfer. Het fenomeen rond verslaving van smartphones, laptops en sociale media word digibesitas genoemd maar is eigenlijk een nieuwe naam voor technostress. Say what?

De term technostress duikt voor het eerst op in 1984 en is afkomstig uit de koker van de Amerikaanse psychotherapeut Craig Brod. Hij deed onderzoek naar het negatieve psychologische effecten die nieuwe technologieën hebben op mensen. Als er psychische problemen ontstaan door een vorm van 'technologische overbelasting' spreken we sindsdien van technostress. Ook de snelheid waarmee nieuwe technologische apparaten en services zoals apps worden geïntroduceerd zorgt voor veel technostress.

Tegenwoordig weten we dat we niet alleen psychische problemen ondervinden hiervan, maar ook fysische problemen zoals moeilijkheden om te slapen. Soms zelfs regelrechte insomnia. Ook brainfog en migraine kunnen opspelen. Maar vooral psychische, sociale en stressgerelateerde problemen horen bij digibesitas. Dé oplossing hiervoor is een digitale detox. Je gebruik en omgang met smartphones, sociale media en andere IT flink beperken en er anders mee omgaan.

December zit erop voor 3/4de en de eindejaarsperiode komt eraan. Voor velen zijn de donker wintermaanden een periode om zich even terug te trekken. Om even stil te staan bij alles wat er het afgelopen jaar is gebeurt. En om even tot rust te komen tussen al het feestgedruis door.

Al begint de winter pas 21 december. Toch is dit de maand bij uitstek waarbij je gans de maand even tijd neemt voor jezelf. Voor de hoogsensitieven onder ons is het ook de uitgelezen kans om thuis te cocoonen en te ontprikkelen. Ik merk het volop rondom mij, een tijd van stilstaan en herevaluatie, een tijd van reflecteren. Een iemand benoemde dit als Hermit mode. Wat eigenlijk heel toepasselijk is. Deze periode nodigt uit om naar binnen te keren, letterlijk en figuurlijk, en stil te staan bij zin-geving. Wat is zin-vol voor jou? Waar heb jij zin in?

Hoogsensitieve personen zijn op zoek naar zin-geving. Toch is dit vaak moeilijk als HSP omdat je anderen goed aanvoelt en graag gelukkig maakt. Daardoor loop je het risico om de dromen, verwachtingen en wensen van anderen te vervullen ipv een leven te leiden dat voor jou zin-vol is. Net daarom is deze reflectie zo belangrijk.

Deze concrete vragen kunnen jou helpen om van 2018 een zin-vol jaar te maken:

-Wat wil je behouden?
-Wat wil je meer?
-Wat wil je minder?
-Wat wil je volledig loslaten?
-Wat wil je toevoegen?

Probeer niet alles tegelijk te veranderen. Doseer veranderingen zodat ze je niet te veel stress geven. Vraag je af wat op dit moment prioritair voor je is. Waarvan maakt je hart écht vreugdesprongetjes? En voer deze hartsverlangens dan ook effectief uit!

De afgelopen 3 maanden waren bijzonder voor mij. Ik heb een grote omslag gemaakt. En om te begrijpen hoe ik tot deze eerste blogpost ben gekomen. Zal ik de afgelegde weg even samenvatten.

Ik was al langer op zoek om de uitgebreide kennis van 12 jaar IT professional op een betere en nuttige manier te gebruiken. IT informatica is op 15 jaar tijd van enkel computers naar een wereld op zich geëvolueerd.  We leven in een enorm technologische wereld. En dit alles staat eigenlijk op het punt om nog explosief uit te breiden.

We worden nu geleefd door electronica, gadget verslaving is nu een woord. Ik was zoekende om mensen echt te helpen in plaats van computers te "fixen". In dit verhaal zijn er 2 gebeurtenissen die een cruciale rol gespeeld hebben. Begin juli had een vriendin bekend gemaakt dat ze haar coaching praktijk ging omgooien naar een Digital Assistant. Kleine zelfstandigen helpen in digitale marketing.

Oke, dat was een flinke ommezwaai voor haar en het leek mij vreemd dat ze deze weg koos. Maar goed, zij is zeer zelfbewust van zichzelf en ik was mee in het verhaal. Kort daarna melde mijn beste makker dat hij op sport stage vertrok. En dat weekend zou hij niet bereikbaar zijn. Hij noemde het een Digitale Detox.

De afgelopen maanden heb je ze ongetwijfeld al gezien. We worden overspoelt door talloze artikels over X en Y als het ultieme en enige gelukspad.

Ikigai, Hygge, Langom. Dat zijn de 3 bekendste. Wat is hier mis mee? Vooral dat het een regelrechte industrie lijkt te worden.

Ikigai  is een Japans concept dat "een reden voor bestaan" betekend. Het is gelijkaardig aan het Franse Raison d'être. Volgens de Japanse cultuur heeft iedereen een ikigai. Dat vinden vereist een diepgaande en vaak lange reis naar jou kern. Zo een zoektocht is heel belangrijk in het cultureel geloof dat het vinden van jou ikigai gelukt brengt en een zin voor te leven.

Hygge is de Deense variant van de Nederlandse begrippen gezelligheid en knusheid. Het wordt in Denemarken vaak beschouwd als een van de belangrijkste uitdrukkingen van de nationale volksaard.

Lagom  is een Zweeds woord met de betekenis: 'bijna perfect', 'voldoende', 'adequaat', 'precies zo goed/veel als het zou moeten zijn'. volgens een populaire verklaring zou het woord lagom teruggaan op de maaltijden zoals die vroeger werden gehouden in de boerensamenleving, waarbij iedereen op de boerderij uit dezelfde pan at en uit dezelfde beker dronk. Men trachtte het laget om, "˜voor de hele club" voldoende te laten zijn

Elk apart word voorgesteld als dé nieuwe trend en dé nieuwe levenswijze die iedereen zou moeten volgen. Er zijn al menig boom gesneuveld aan pagina's van uitleg hierover. En waarom denk je da, weidt ik er nog een artikel aan.

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.