SV Creative

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.

Zaterdagmorgen was ik verwikkeld in een fel gevecht met een kapotte computer. In het begin was de prestatie allesbehalve. En dan bedoel ik, niet vooruit te branden. De eigenaar was al de begrafenis aan het regelen en prevelde een schietgebedje. En na een ganse avond(vrijdag) opkuisen. Had ik eindelijk een doorbraak. De computer draaide terug normaal. Er stonden warempel 3 anti-virus programma's op. En laat dat nu net regel 1 zijn in de 101 computer for dummy's handboek. Slechts 1 anti-virus per machine, of ze werken elkaar tegen.

Dus oef, een geweldig gevoel om te gaan slapen! De dag erop(zaterdag) startte hij niet meer op. O jee. Dan maar opstarten in mijn vertrouwde redder in nood, linux. Vervolgens alles back-uppen en naar factory settings. Omdat ik niet de juiste(voldoende groot) usb sticks bij de hand had. En ik wou mijn grote schijven niet uithalen. Heb ik maar mijn telefoon ingeschakeld voor een back-up van 21 GB. In tegenstelling tot wat jullie denken, gaat dit lekker vlotjes. Dus mijn telefoon was ik kwijt voor de nabij voorziene tijd. Door een samenloop van omstandigheden zijn we in de namiddag beland in de tuin van mijn ouders. Een fenomenale plek om te zijn! Volledig in de natuur, met aangrenzende velden, rustig, ver weg van hels stadsleven en razend verkeer. Ik wist dus dat mijn telefoon thuis bleef. Dit voelde een beetje naakt aan, maar ook welkom. Omdat ik al enige tijd in het digitaal detox fenomeen rond zwem ken ik het gevoel wel.

Ik heb het plan opgevat om wat kortere blogjes te schrijven tussen langere goed geresearchte stukken. Dit om het voor iedereen wat leuk te houden. En het laat mij ook toe meer te delen met jullie over wat er in mijn leven speelt. Dit berichtje is alvast een begin. En al hoewel het heel erg kort gaat zijn. Kon ik het toch niet laten schieten. Via mijn collega op het werk had ik te horen gekregen dat de kermis in Mechelen deze donderdag begonnen was. En dat ze sinds dit jaar nieuwigheden hadden. En zoals elke kermis in elke stad betaamd, komen er af en toe nieuwe attracties. Maar dat was eigenlijk niet zo heel interessant. Hij vertelde mij dat er een nieuwe 5D attractie was en een waterballen kraam. Zo eentje waar ze grote plastieke ballen vullen met lucht en waar je dan in kan stappen. En waar je dan op het water kunt dollen en proberen vooruit te raken door je helemaal suf te rennen en proberen.

Jouw werkdag kabbelt verder onder het ritme van de pings uit je mailbox, de notifications van je agenda en de inkomende gesprekken op jouw gsm. En als u 's avonds thuis bent, laat je die stresserende werkdag het liefst weer achter je met een paar swipes door jouw favoriete app.

Eat, sleep, shift+delete, repeat.

Je hoeft geen digital native te zijn om dagelijks urenlang achter de pc te zitten, maar kunt je nog zonder jouw dagelijkse shot bits en bytes?

En één op de acht Vlamingen is verslaafd aan de smartphone. Dat is best een schokkend cijfer. Het fenomeen rond verslaving van smartphones, laptops en sociale media word digibesitas genoemd maar is eigenlijk een nieuwe naam voor technostress. Say what?

De term technostress duikt voor het eerst op in 1984 en is afkomstig uit de koker van de Amerikaanse psychotherapeut Craig Brod. Hij deed onderzoek naar het negatieve psychologische effecten die nieuwe technologieën hebben op mensen. Als er psychische problemen ontstaan door een vorm van 'technologische overbelasting' spreken we sindsdien van technostress. Ook de snelheid waarmee nieuwe technologische apparaten en services zoals apps worden geïntroduceerd zorgt voor veel technostress.

Tegenwoordig weten we dat we niet alleen psychische problemen ondervinden hiervan, maar ook fysische problemen zoals moeilijkheden om te slapen. Soms zelfs regelrechte insomnia. Ook brainfog en migraine kunnen opspelen. Maar vooral psychische, sociale en stressgerelateerde problemen horen bij digibesitas. Dé oplossing hiervoor is een digitale detox. Je gebruik en omgang met smartphones, sociale media en andere IT flink beperken en er anders mee omgaan.

Het is al weer even geleden dat ik nog iets van mij liet horen. Maar ik verdween niet van de aardbol. De afgelopen 3 maand heb ik vooral een onvoorstelbaar intense periode gekend in mijn privé leven. Nadien had ik nood aan een periode van rust en bezinning. Ondertussen is de energie aan het terug komen en beginnen creatieve processen terug te vloeien.

Wat is er dan zoal gebeurd hoor ik je denken. Wel, we zijn dit jaar begonnen aan een ivf traject. En poging één had onmiddelijk succes. Bij deze kan ik dus melden dat ik kortstondig aanstaande vader was. Of hoe zeg je zo iets? Ik herinner mij nog levendig het moment dat we na een tergend traag proces het verlossende telefoontje kregen. Succes! Je word onmiddelijk gecatapulteerd naar de 7de hemel.

December zit erop voor 3/4de en de eindejaarsperiode komt eraan. Voor velen zijn de donker wintermaanden een periode om zich even terug te trekken. Om even stil te staan bij alles wat er het afgelopen jaar is gebeurt. En om even tot rust te komen tussen al het feestgedruis door.

Al begint de winter pas 21 december. Toch is dit de maand bij uitstek waarbij je gans de maand even tijd neemt voor jezelf. Voor de hoogsensitieven onder ons is het ook de uitgelezen kans om thuis te cocoonen en te ontprikkelen. Ik merk het volop rondom mij, een tijd van stilstaan en herevaluatie, een tijd van reflecteren. Een iemand benoemde dit als Hermit mode. Wat eigenlijk heel toepasselijk is. Deze periode nodigt uit om naar binnen te keren, letterlijk en figuurlijk, en stil te staan bij zin-geving. Wat is zin-vol voor jou? Waar heb jij zin in?

Hoogsensitieve personen zijn op zoek naar zin-geving. Toch is dit vaak moeilijk als HSP omdat je anderen goed aanvoelt en graag gelukkig maakt. Daardoor loop je het risico om de dromen, verwachtingen en wensen van anderen te vervullen ipv een leven te leiden dat voor jou zin-vol is. Net daarom is deze reflectie zo belangrijk.

Deze concrete vragen kunnen jou helpen om van 2018 een zin-vol jaar te maken:

-Wat wil je behouden?
-Wat wil je meer?
-Wat wil je minder?
-Wat wil je volledig loslaten?
-Wat wil je toevoegen?

Probeer niet alles tegelijk te veranderen. Doseer veranderingen zodat ze je niet te veel stress geven. Vraag je af wat op dit moment prioritair voor je is. Waarvan maakt je hart écht vreugdesprongetjes? En voer deze hartsverlangens dan ook effectief uit!

Newsletter

Get our newsletter!

It seems that you have already subscribed to this list. Click here to update your profile.